פעם פושע, תמיד פושע

מוטקה, איש האונטערוועלט (ביידיש: "עולם תחתון"), הוא עבריין מסוכן, סרסור, בריון, אדם שקוראים עליו בעמודי החדשות ושמאיצים את הצעדים כשנתקלים בו ברחוב. אבל האם היתה למוטקה בחירה? הוא נולד לתוך כאוס, לתוך האין, אל נסיבות חיים קיצוניות שמעמידות בסימן שאלה את מהותו.

החוויה הראשונית והמכוננת בחייו מתמצית ברגע שבו נתלש מאמו, והוא בן שבוע בלבד. נשללה ממנו הזכות הבסיסית ביותר, אהבה וחום של אם, ומאותו הרגע הוא יוצא למסע הישרדות, מחפש למלא את החלל שנפער בו, מבקש לחזור לאמו, מידרדר למקומות חייתיים ולומד להשיג את רצונו בעזרת כוח ואלימות.

ועם זאת, לאורך כל הדרך, מוטקה גם מחפש אהבה, בית והשתייכות. הוא נאבק להציל את אנושיותו שאבדה, מוכן לוותר על מלכותו, נלחם במסעו ההירואי לקבוע את זהותו ומתעקש שאדם יכול לקלף מעליו תוויות. בדומה לגיבורים טרגיים אחרים, גם מוטקה נתקף היבריס, מסרב להכיר בקיום שהגורל הועיד לו ומתרסק בדיוק כשנדמה שהגיע סוף-סוף לשמש.

ברקע סיפורו של מוטקה, מגולל שלום אש גם את סיפורן המושתק של הנשים היהודיות שנכפו לזנות. בדומה למוטקה, גם נשים אלה התקשו לצאת מהמצוקה שהועיד להן הגורל. בניגוד לסטריאוטיפים, שלום אש מאמץ בספרו את התמה הקלאסית של הזונה הקדושה, דרך דמותה של מרי, שפועלת לאורך כל הדרך בחמלה ובאהבה. למרבה האירוניה, מוטקה בעצמו חוטא בדעה קדומה ומסרב לבנות לעצמו חיים נורמליים עם מרי.

היצירה, שנכתבה ב-1916 ומתרחשת בקהילות היהודיות של מזרח אירופה, מציבה מראה מול האדם ברגעי קיצון ומעלה שאלות מוסריות שצצו עשר שנים מאוחר יותר באותן טריטוריות ממש. במובן זה, סיפורו החברתי של מוטקה והצדקת האלימות כתוצר של מחסור, הוא גם סיפורו של העם היהודי, שנלחם במאה האחרונה על קיומו, שרד בקושי, החליף את זהותו ואת מקומו וקנה את הצלחתו בביתו החדש בעזרת כוח. הדיון על זהותו של עם ישראל והשאלה האם יש מקום לזנוח את הכוח, נמצא בשנים האחרונות בעין הסערה של השיח הציבורי.

מאת יואב שוטן-גושן ועירד רובינשטיין, שעיבדו את ספרו של שלום אש "מוטקה גנב" למחזה "מלך הכלבים"

לפרטים על ההצגה ולקניית כרטיסים, כנסו לעמוד ההצגה:

https://www.lessin.co.il/shows/%d7%9e%d7%9c%d7%9a-%d7%94%d7%9b%d7%9c%d7%91%d7%99%d7%9d/